Suomalainen asiakaspalvelu

Kirjoittelin tänään erääseen SoMe palveluun artikkelin suomalaisen asiakaspalveluun pääsystä ja siihen ilmestyneistä etukateismaksuista. Oheisena lyhennelmä artikkelista myäs tänne blogi puolelle. 

Olen ollut hämmentynyt eräästä ilmiöstä jo useamman vuoden ajan, ja erityisesti koronapandemian jälkeen tuntuu, että tämä ilmiö on lisääntynyt huolestuttavasti. Suomi on siirtynyt teollisesta ympäristöstä palveluympäristöön, missä tarjotaan monipuolisesti erilaisia palveluita. Kuitenkin monet vapaa-ajan palvelut, ja jopa työaikana käytettävät palvelut, ovat alkaneet rajoittaa asiakkaiden pääsyä erilaisilla estelytavoilla.

Tällä ilmiöllä tarkoitan sitä, että palveluihin pääsyä rajoitetaan erilaisin estein tai lisämaksuin ilman, että asiakasta olisi edes tavattu tai palvelun vastaanottamista olisi aloitettu. Esimerkiksi ravintolaan mennessäni olen huomannut, että sisäänkäynti voi olla blokattu erilaisin banderollein, rolluppein tai kyltein, joissa ohjeistetaan odottamaan henkilökuntaa pöytään saattamaan, vaikka ravintolasali olisi tyhjä eikä henkilökuntaa näy missään. Samankaltaista käytäntöä olen havainnut myös harrastusklubeilla, joissa vaaditaan etukäteismaksuja tai ilmoittautumismaksuja ennen kuin edes pääsee palvelualueelle.

Onko siis oikein ymmärtää, että tällä tavoin pyritään houkuttelemaan uusia asiakkaita tarjoamalla mahdollisuus tutustua palveluihin etukäteen maksua vastaan ennen varsinaisen palvelun kokemista? Mielenkiintoista tässä on myös se, että joissakin tapauksissa, kun olen tiedustellut palvelun saatavuudesta, saan jo seuraavana päivänä palautekyselyn siitä, mitä mieltä olin kyseisestä palvelusta. Miten voisin antaa palautetta, kun en ole edes saanut palvelua ja siitä on jo veloitettu etukäteen?





 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

The Parturi kokemus

Kuntosalit Suomessa ja asiakaspalvelu

Omassa kotona pitkästä aikaa